torsdag den 31. maj 2012

Dialogisk oplæsning, DVD

DVD, Dialogisk oplæsning, Århus Kommune, børn og unge 2011, Dynamic Productions,
De børn der i institutionerne oftest bliver læst højt for er de børn der hjemmefra er vant til højtlæsning og bøger generelt. For at rumme så mange som muligt er det en forudsætning at pædagogen anvender en systematisk metode hvor barnet aktivt inddrages og bliver engageret og motiveret.

Dialogik oplæsning er en metode der består af flere elementer, nemlig oplæsning og leg men også faste oplæsningstider og forberedelse.

Dialogisk oplæsning gør at børnene oftest kommer til at holde af højtlæsning og bøgerne fordi de kan "bruge" dem til noget.
Det er ikke kun rent fagligt at dialogisk oplæsning har en positiv effekt, det handler i høj grad også om at den voksne kan gå fra med nogle børn og dermed få en hyggestund.

Forberedelse:
Det er vigtig med forberedelse. Hvis man f.eks sætter fokus på ord, udvælger man ca 10 ord, som understøttes af billeder som man evt finder på nettet.
Sammensæt grupper af børn med 2 - 4 i hver, selvfølgelig skal børnene være på nogenlunde samme sproglige niveau. Og det er af stor vigtighed at børnene føler sig trygge i gruppen. Det er vigtigt at registrere børnenes deltagelse i oplæsninger.

Oplæsning:
Find et godt sted hvor man ikke bliver forstyrret af andre børn/kolleger. Første gang bogen læses op læser man den igennem, helst uden afbrydelser!! Det er ikke altid det kan lade sig:-). Det vigtigste er at børnene får en god oplevelse af højtlæsningen.
Efter endt højtlæsning synliggør man de på forhånd udvalgte fokusord, enten ved at konkretisere eller kropsliggøre dem. Ved selv at være aktive tilegner børnene sig nemmere ordende.
Ved de efterfølgende højtlæsninger afbrydes der af både voksen og børn for at samtale om bogen/billeder/egne oplevelser/følelser. Fokus ord er stadig i fokus, men det er ok at der snakkes om andre.:-)
Stil ikke spørgsmål der kun kræver et ja/nej svar.
Man kan snakke om synonymer, rim ord.
Man skal efterfølgende tale om hvad man synes om bogen

Efter oplæsning:
Det er vigtigt at hele personalet har kendskab til bogen og hvilke fokus órd der har været fokus på. Så disse bliver brugt i hverdagen.
Mange bøger lægger op til ting man kan opleve i hverdagen, lad børnene komme med på opdagelse:-)

Forældresamarbejde:
Forældre skal inddrages for at det bliver en god succes.. Forældre med andet sprog end dansk, kan med stor fordel opfordres til at læse bogen på deres modersmål.

Jette Løntoft, sprogvejleder: "53 % af de tosprogede der forlader folkeskolen har så lavt et læsestandpunkt at de ikke kan bruge det til noget som helst og altså ikke komme ind på en videregående uddannelse"

Derfor er det vigtigt at man så tidligt som muligt oplever børnelitteraturens mangfoldige verdener og sproglige udtryk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar